'Na tien sessies zul je het verschil voelen, na twintig het verschil zien, en na dertig zul je een heel nieuw lichaam hebben.'

Joseph Pilates

Pilates Emmen

 

Home

Wat is Pilates

Waar en wanneer

Nieuws



Laura Lamkin
(0591) 627292
(06) 57392251

info@pilates-emmen.nl


<meer>

Pilates bevat elementen van verschillende oefenprogramma’s, van Chinese acrobatiek tot yoga. De volgende aspecten zijn essentieel*:

concentratie: als je lichaam traint, moeten je hersenen meedoen, zij stimuleren je lichaam tot actie!

beheersing: Pilates noemt zijn methode ook "de kunst van de beheersing". Dus geen slordige bewegingen in het wilde weg. Geen enkele oefening wordt gedaan om hem maar snel af te hebben! Elke beweging heeft een functie en de kern ervan zit in beheersing.

centrum van je kracht: hoewel je bij veel bewegingen in het dagelijks leven je armen en benen gebruikt, komt de lichaamskracht om deze bewegingen te sturen vanuit je centrum: je buikspieren, lage rugspieren, heupen en bilspieren. Pilates noemt dit het krachtcentrum. Er wordt tijdens de training veel aandacht besteed aan deze spieren, om een sterke basis te leggen waarop je (ook) in je dagelijks leven kunt steunen. Dit voorkomt een ingezakte houding, rugklachten, zelfs de vorming van “zwembandjes”.

souplesse: we trainen niet met statische, geïsoleerde bewegingen, want zo functioneert je lichaam van nature ook niet. Het uitgangspunt is soepele, natuurlijke bewegingen met dynamische energie in plaats van snelle bewegingen met schokkende, geïsoleerde energie.

bijgewerkt op: 13-03-2018

* tekst deels gebaseerd op: 'De Pilatesmethode', Brooke Siler, 2000.